Je kunt de golven niet stoppen,

je kunt wel leren surfen

Agenda

Mindfulnesstraining MBSR 2019

Aanvang 13 mei 2019: maandagavond 19.00-21.30 uur op 13, 20, 27 mei, 3, 12 (i.p.v. 10), 17, 24 juni, 1 juli. Mindfulnessoefendag zaterdag 22 juni 9.30-14.30 uur.

Aanvang 23 september 2019: maandagavond 19.00-21.30 uur op 23, 30 september, 7, 14, 21, 28 oktober, 4 en 11 november.
Mindfulnessoefendag zaterdag 2 november 9.30-14.30 uur.

Mindfulnessworkshop 2019

Zaterdag 6 april 9.30-12.00 uur.
Woensdag 10 april 19.00-21.30 uur.

Zaterdag 24 augustus 9.30-12.00 uur.
Vrijdag 30 augustus 19.00-21.30 uur.
Zaterdag 7 september 9.30-12.00 uur.

Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT)

Een in de GGZ richtlijn opgenomen trainingsprogramma voor volwassenen met recidiverende of chronische depressieve klachten. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de training het risico op terugval bij mensen met terugkerende depressies verminderd en dat deelnemers een meer accepterende houding ontwikkelen ten opzichte van deze klachten.

De training

Deze training combineert mindfulnessoefeningen met aspecten van cognitieve gedragstherapie. De training is praktisch, ervaringsgericht en bedoelt voor volwassenen met terugkerende of chronische depressieve en/of angstklachten. We oefenen veel tijdens de bijeenkomsten. Mindfulness wordt in verschillende vormen aangeboden, onder andere liggend, zittend en in beweging (lopend, yoga). Alle oefeningen hebben als doel om je aandacht te trainen waardoor je bewustzijn en opmerkzaamheid toeneemt. Het gevolg is dat je (toenemende) somberheid of angstklachten voregtijdig kunt signaleren waardoor je eerder adequate maatregelen kunt nemen om verdere klachtentoename of terugval (zo goed als kan) te voorkomen. Er wordt ook aandacht besteedt aan wat depressie inhoudt en welke rol gedachten spelen bij klachtentoename en terugval. Tenslotte wordt je uitgenodigd om een meer accepterende houding ten aanzien van je kwetsbaarheid voor depressie en/of angsten te ontwikkelen.
Thuis oefenen is essentieel om vaardig te worden in mindfulness en een optimaal resultaat voor jezelf te bereiken. Je krijgt daarom een werkboek en geluidsopnames mee naar huis. Het is natuurlijk mogelijk vooraf kennis te maken met de trainer (telefonisch, skype, face-to-face).
Let op: Deze training is geen vervanging voor een adequate behandeling of therapie als je op dit moment een (matige tot ernstige) depressie of angststoornis hebt. Je kunt dan beter eerst behandeling zoeken en vervolgens de mindfulnesstraining volgen. Dit kun je overleggen met je behandelaar. Deze training is niet geschikt voor mensen met een bipolaire stoornis, suicidaliteit, psychiatrische problematiek of verslaving/afhankelijkheid (alcohol, drugs). Mocht je twijfelen of de MBCT training op dit moment in je leven een goede keuze is, neem dat even contact met mij op.

In de training leer je:

  • Automatische reacties te herkennen
  • Bewust te worden van je (lichamelijke en/of psychische) grenzen en deze te respecteren
  • Signalen te herkennen die duiden op klachtentoename
  • De rol van gedachten bij depressie te begrijpen en herkennen
  • Moeilijke emoties en ervaringen te onderzoeken en toe te staan
  • Een meer accepterende houding naar je kwetsbaarheid te ontwikkelen
  • Een terugvalpreventieplan voor jezelf te maken
  • Mindfulness in je dagelijks leven te integreren

Praktisch

De training omvat 8 wekelijkse bijeenkomsten van maximaal 2,5 uur en één Mindfulness oefendag.
Data: nog niet gepland
Groepsgrootte: minimaal 2 tot maximaal 8 deelnemers
Locatie: nog niet gepland

De trainer
Mijn naam is Sandra Brinkman en ik ben in 2009 in aanraking gekomen met meditatie en mindfulness en sindsdien een regelmatige en inmiddels ervaren beoefenaar. Vanuit mijn enthousiasme en eigen ervaring met de effecten van mindfulness ben ik in april 2016 gestart met de opleiding tot Mindfulnesstrainer bij het Instituut voor Mindfulness. Ik ben sinds september 2017 geregistreerd als categorie 1 trainer bij de beroepsvereniging VMBN. Daarnaast heb ik als GZ psycholoog en Cognitief Gedragstherapeut veel ervaring in het behandelen en begeleiden van mensen met diverse klachten, zoals stress, overspannenheid, depressie, lichamelijke klachten en angstklachten. Vanwege deze ervaring ben ik zowel geregistreerd als MBSR trainer als ook als MBCT trainer. Mijn persoonlijke stijl laat zich omschrijven als praktisch, toegankelijk en met humor. Ik ben 47 jaar, getrouwd en moeder van een zoon.