Loslaten en ontspannen zijn

vaardigheden die je kunt leren

Agenda

MBSR

2019: vrijdagochtend 9.30 - 12.00 uur op 11, 18, 25 januari, 1, 8, 15, 22 februari en 1 maart. Mindfulnessdag zaterdag 16/2 van 9.30 - 14.30 uur.

2019: maandagavond 19.00 - 21.30 uur op 6, 13, 20, 27 mei, 3, 17, 24 juni, 1 juli.
Mindfulnessdag zondag 16 juni 9.30 - 14.30 uur.

MBCT
nog niet gepland

MINDFULNESSWEEKEND
nog niet gepland

Mindfulness Stress Reductie Training (MBSR)

Hét 8-weekse trainingsprogramma waarin je binnen de veiligheid van een kleine groep kunt ervaren hoe mindfulness stress(gerelateerde) klachten kan verminderen. Voor iedereen die nieuwschierig is naar een andere manier om met stress om te gaan.

De training

De training is praktisch, ervaringsgericht en voor iedere volwassene geschikt. We gaan veel oefenen. Mindfulness wordt in verschillende vormen aangeboden, bijvoorbeeld als zitoefening, loopoefening en in bewegingsvorm (yoga). Alle oefeningen hebben als doel om 'aandachtig zijn' te trainen waardoor je bewustzijn en opmerkzaamheid groter wordt. Daarnaast krijg je inzicht in wat stress is, wat de gevolgen van stress zijn en hoe dat er precies bij jou uitziet. Je zult merken dat mindfulness je helpt om bewust te worden van jouw kenmerkende stresssignalen en hoe je (vaak automatisch) op stress reageert. Door deze bewustwording ontstaat ruimte voor het maken van andere keuzes waardoor stress en andere klachten kunnen verminderen. Thuis oefenen is belangrijk om vaardig te worden in mindfulness en een goed resultaat voor jezelf te bereiken. Je krijgt daarom een werkboek en geluidsopnames mee naar huis. Het is mogelijk vooraf kennis te maken met de trainer (telefonisch, skype, face-to-face).
Let op: Deze training is geen vervanging voor een adequate behandeling c.q. therapie voor een lichamelijke en/of psychische aandoening. Mocht je twijfelen of de mindfulnesstraining op dit moment in je leven een goede keuze is, zoek dan even contact met de trainer.

In de training leer je:

  • Automatische reacties te herkennen
  • Bewust te worden van je grenzen en deze te respecteren
  • Stress te herkennen
  • Andere (effectievere, gezondere) keuzes te maken
  • Lastige situaties en ervaringen te onderzoeken
  • Een vriendelijke basishouding te ontwikkelen
  • Mindfulness in je dagelijks leven te integreren

Praktisch

De training omvat 8 wekelijkse bijeenkomsten van maximaal 2,5 uur en één mindfulness oefendag van ongeveer 5 uur. Kijk voor de data in de agenda.
Groepsgrootte: minimaal 2 tot maximaal 8 deelnemers
Investering: EUR 350,- en bij voorkeur dagelijks 45 minuten oefenen
Locatie: De Kleine Wiel, Karl Marxstraat 110 in Lent (Nijmegen Noord)

De trainer
Mijn naam is Sandra Brinkman en ik ben in 2009 in aanraking gekomen met meditatie en mindfulness en sindsdien een regelmatige en inmiddels ervaren beoefenaar. Vanuit mijn enthousiasme en eigen ervaring met de effecten van mindfulness ben ik in april 2016 gestart met de opleiding tot Mindfulnesstrainer bij het Instituut voor Mindfulness. Ik ben sinds september 2017 geregistreerd als categorie 1 trainer bij de beroepsvereniging VMBN. Daarnaast heb ik als GZ psycholoog en Cognitief Gedragstherapeut veel ervaring in het behandelen en begeleiden van mensen met diverse klachten, zoals stress, overspannenheid, depressie, lichamelijke klachten en angstklachten. Vanwege deze ervaring ben ik zowel geregistreerd als MBSR trainer als ook als MBCT trainer. Mijn persoonlijke stijl laat zich omschrijven als praktisch, toegankelijk en met humor. Ik ben 46 jaar, getrouwd en moeder van een zoon.

Ervaringen van deelnemers

Deelnemers ervaren na de training meer kalmte in hun leven en voelen zich stressbestendiger. Ze geven aan beter te kunnen ontspannen en meer te kunnen genieten van alledaagse dingen. Ook merken ze een vriendelijkere houding naar zichzelf en anderen.