Aandacht maakt zichtbaar wat

anders verborgen blijft

Agenda

Mindfulnesstraining MBSR 2019

Aanvang 13 mei 2019: maandagavond 19.00-21.30 uur op 13, 20, 27 mei, 3, 12 (i.p.v. 10), 17, 24 juni, 1 juli.
Mindfulnessoefendag zaterdag 22 juni 9.30-14.30 uur.

Aanvang 23 september 2019: maandagavond 19.00-21.30 uur op 23, 30 september, 7, 14, 21, 28 oktober, 4 en 11 november.
Mindfulnessoefendag zaterdag 2 november 9.30-14.30 uur.

Mindfulnessworkshop 2019

Zaterdag 6 april 9.30-12.00 uur.
Woensdag 10 april 19.00-21.30 uur.

Zaterdag 24 augustus 9.30-12.00 uur.
Vrijdag 30 augustus 19.00-21.30 uur.
Zaterdag 7 september 9.30-12.00 uur.

Wat is mindfulness?

Mindfulness laat zich het beste omschrijven als 'met volledige aandacht aanwezig zijn bij de ervaring in het hier-en-nu, op een niet oordelende en vriendelijke manier'. Een mindfulness wordt ook wel aandachtstraining genoemd. Je traint om aandachtig te zijn en dat is een vaardigheid die iedereen kan leren. Door aandachtig zijn te trainen vergroot je je bewustzijn en waarnemingsvermogen waardoor je beter kunt ervaren wat er op een bepaald moment gebeurt in je lichaam en geest. Hierdoor herken je bijvoorbeeld eerder stresssignalen, eigen grenzen of automatische patronen. Het gevolg is dat er ruimte ontstaat om andere, meer adequate of gezonde, keuzes te maken.

Naast het trainen van aandachtig zijn wordt bij mindfulness ook aandacht besteedt aan je innerlijke houding ten opzichte van moeilijkheden en onprettige ervaringen die je tegenkomt in het leven, of dit nu stress, pijn of verlies is, tegenslagen, wat dan ook. Het is menselijk dat we moeilijkheden en onprettige ervaringen graag weg of anders willen hebben en er weerstand tegen hebben. Toch horen deze dingen bij het leven en zijn ze, als ze zich voordoen, nu eenmaal zoals ze zijn. Tijdens het beoefenen van mindfulness wordt je gestimuleerd om een meer vriendelijke, accepterende en niet-oordelende houding te ontwikkelen ten aanzien van de kleine en grote uitdagingen in het leven.

Bekijk hieronder ook de video's over mindfulness.


Ontstaan van mindfulness

Mindfulness combineert moderne inzichten met al eeuwenlang bestaande boedhistische meditatietechnieken. De grondlegger van de mindfulnesstraining zoals deze in Nederland wordt aangeboden is de Amerikaan Jon Kabat-Zinn. Hij werkte in de jaren '70 in het universitair ziekenhuis van Massachusetts, waar het hem opviel dat chronische patiënten die medisch gezien uitbehandeld waren, vaak tussen wal en schip vielen. Zij kregen te horen dat ze maar moesten 'leren leven' met hun klachten, maar niemand kon hen uitleggen hoe. Kabat-Zinn is van oorsprong moleculair bioloog en daarnaast ervaren in meditatie en yoga. Met die ingrediënten ontwikkelde hij een training met als doel patiënten tools aan te reiken om zelf hun gezondheid en de beleving van hun gezondheid te kunnen beïnvloeden. Centraal in zijn benadering staat het ontwikkelen van kwaliteit van aandacht.

In 1979 opende Jon Kabat-Zinn de Stress Reduction Clinic (later Centre for Mindfulness genoemd). Zijn training Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) bleek succesvol en werd vervolgens ook in andere ziekenhuizen aangeboden. Veel verschillende patiëntgroepen bleken baat te hebben bij het programma. Het effect van de training is sindsdien ook veelvuldig wetenschappelijk onderzocht en effectief bevonden. Inmiddels hebben duizenden mensen, met verschillende achtergronden, de training gevolgd. Sinds 2000 is Kabat-Zinn zelf niet meer werkzaam in het Centre for Mindfulness, maar geeft hij wereldwijd seminars, workshops en lezingen.

Later ontwikkelde psycholoog Zindel Segal samen met collega’s Mark Williams en John Teasdale, allen zeer ervaren in het behandelen van patienten met depressieve klachten, een variant op deze MBSR training, namelijk Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In deze training zijn elementen van cognitieve therapie, een veel gebruikte en effectieve therapievorm (onder andere voor depressie en angsten), opgenomen. Ook deze training heeft inmiddels in verschillende wetenschappelijke onderzoeken het effect aangetoond en is in Nederland inmiddels als effectieve methodiek opgenomen in de GGZ richtlijn voor mensen met recidiverende depressie.

Werkt mindfulness echt?

Er wordt ontzettend veel onderzoek gedaan naar mindfulness en de effecten daarvan op ons geestelijk en lichamelijk welbevinden. Recent is er wederom een artikel verschenen die de positieve effecten op kwaliteit van leven en welbevinden aantoont van mensen met chronisch depressieve klachten. Diverse andere onderzoeken tonen het positieve effect van mindfulness aan, bijvoorbeeld bij: psychiatrische stoornissen, vermindering van stress, angst en burnoutklachten bij verschillende beroepsgroepen. Ook loopt er momenteel een onderzoek naar mindfulness bij en na kanker. Natuurlijk allemaal mooi deze onderzoeken. Mijn ervaring is vooral dat mindfulness iets is wat je zelf moet oefenen en ervaren om te ontdekken wat het voor jou kan betekenen.

Let op: mindfulness is geen therapie of behandeling. Mocht je ernstige klachten hebben op het gebied van angsten, depressie, burnout, verslaving, ADHD, autisme e.d., dan is het volgen van een adequate behandeling waarschijnlijk de eerste aangewezen stap. Twijfel je, neem dan even contact op.